^
STRÁNKY PROVOZUJE OBSERVATOŘ KLEŤ

SOHO kometa číslo 1500

Miloš Tichý - 28. 6. 2008 | přístupy: | vytisknout článek

Nejúspěšnější lovec komet, sonda SOHO, oslavila nyní další výročí - objev komety s pořadovým číslem 1500. Na sondu, která není určena primárně na výzkum komet dost dobré, že. Blahopřejeme.

Výroční objev s pořadovým číslem 1500 byl uskutečněn ve středu 25. června 2008. Družice SOHO má na "lov" komet velice výhodnou polohu, nachází se mezi Zemí a Sluncem a zkoumá tak oblasti sluneční soustavy, které jsou ze Země pozorovatelné jen při úplných zatměních Slunce. Kometu s pořadovým číslem 1500 objevil americký amatérský astronom Rob Matson. Byla to již jeho 76 kometa, kterou na snímcích sond objevil (má na svém kontě doposud objevy dvou komet SOHO/SWAN a 74 komet SOHO/LASCO).

Přibližně 85 procent komet objevených sondou SOHO jsou fragmenty jednoho tělesa, jedné velké komety, která se následkem přiblížení ke Slunci před mnoha stoletími rozpadla na množství malých komet. Tyto její části známe pod názvem Kreutzova rodina komet. Tyto fragmenty přilétají k povrchu naší nejbližší hvězdy na vzdálenost přibližně 1,5 milionu kilometrů.

V této vzdálenosti je většina těchto fragmentů zničena, vypaří se vlivem slunečního záření. Snímky komet před jejich vlastním zánikem jsou obvykle pořizovány pomocí Large Angle and Spectrometric Coronograph (LASCO), jedním ze 12 přístrojů na palubě sondy SOHO.

Sonda sama pochopitelně není zařízena na automatickou detekci komet, ona pouze pořizuje snímky nejtěsnějšího okolí Slunce. Snímky jsou volně přístupné on-line na internetu, a objevy komet jsou tak dílem skupiny nadšeců - amatérských astronomů, kteří pořízená volně dostupná data prohlížejí a hledají na nich nové komety SOHO. Tito dobrovolníci umí sice nalézt na snímku komety, ale to je jen pouhý začátek práce s daty SOHO. Informace o nalezených kometách soustřeďuje Karl Battams z Naval Research Laboratory, Washington DC, který všechny nahlášené objevy na snímcích SOHO prověřuje před zasláním dat do Minor Planet Center. V Minor Planet Center se z naměřených pozic spočítají dráhové elementy komety a kometa pak v Central Bureau for Astronomical Telegrams (CBAT) dostane přiděleno své předběžné označení, které je společně s dráhovými elementy posléze publikováno v cirkuláři Mezinárodní astronomické unie (dráhové elementy těchto svým způsobem unikátních těles obvykle počítá dr. Brian Marsden, jeden z mála lidí na světě kteří to umí). Čili cesta od objevu na snímku po publikování informace o objevu je poměrně dlouhá.

Jen pro představu - 1500 komet se na snímcích družice SOHO podařilo objevit za 13 let jejího fungování.

Pokud jde o mílníky, tako kometa s pořadových číslem 500 byla objevena 12. srpna 2002, tisící kometa 6. srpna 2005, a nyní 1500 dne 25. června 2008. Předpověď je, že kometu s pořadovým číslem 2000 se podaří objevit kolem 15. dubna 2011 :-)